لیزر چیست و چه تفاوتی با انرژی هیگز دارد؟

انواع مختلف لیزر در بازار وجود دارد که در این مقاله به بررسی انواع آنها و انرژی هیگز میپردازم

بسیاری از خانم ها همواره تمایل دارند که سرزندگی و توان جوانی خود را حفظ کنند، اما تغییرات پس از یائسگی می توانند زندگی خانم ها را به اشکال غیر منتظره ای تحت تاثیر قرار دهند. بارداری و زایمان دو عامل دیگری هستند که بر روی اندام تناسلی و سیستم باروری خانم ها تاثیر می گذارند. در عصر حاضر علوم پزشکي در عرصه های درمان، تشخيص و پيشگيری ، به ابزارهاي جدیدی دست یافته اند که بسیاری از آنها به شکلی کاملا موثر بیماری ها را درمان می کنند.

در این مقاله دو روش درمانی مبتنی بر انرژی را با یکدیگر مورد مقایسه قرار می دهیم. این دو روش عبارتند از: لیزرها که با انرژی لیزر کار می کند و دستگاه هیگز که با کمک انرژی هیگز فرایند درمان و جوانسازی را انجام می دهد.

ابتدا برای اشنایی با ویژگی های دستگاه هیگز ویدئو زیر را مشاهده کنید

لیزر چگونه کار می کند؟ 

در دستگاه لیزر ابتدا نور تولید می شود که برای حرکت به محیطی با چگالی پایین نیاز دارد. این نور از یک بازوی بلند عبور می کند که در آن فیبر نوری وجود دارد. فیبر نوری در مقابل نور مقاومت بسیار پایینی دارد و نور را به راحتی از خود عبور می دهد. وقتی که نور از این محیط وارد محیط دیگری می شود به دلیل وجود مقاومت، گرمای زیادی تولید کرده و شروع به سوزاندن بافت یا آنچه به آن برخورد کرده، می کند. به این فرآیند، فتوترمولیز گفته می شود.

اساس کار لیزر فوتوترمولیز است، به این صورت که با تبدیل نور به حرارت، سبب از بین رفتن بافت قدیمی شده تا بافت جدید جایگزین آن شود. مسئله ای که در مورد لیزر وجود دارد این است که نمی تواند بر روی بافت های عمقی تاثیر گذار باشد چرا که برای تاثیر روی بافت های عمقی تر لازم است تمام بافت های سطحی تر سوزانده شود که در این صورت فرآیند ترمیم خیلی طولانی و یا بعضا غیر ممکن می گردد. ضمن آنکه اثر جانبی فوتوترمولیز، ایجاد نکروز بین بافت ابلیت شده و بافت سالم است که به دلیل حرارت ایجاد میشود. این بافت نکروتیک اجازه ترمیم را به بافت های کناری نداده و فرآیند درمان دردناک و با دوره ی نقاهت طولانی همراه خواهد بود. بدین معنی که لیزر علاوه بر اینکه بسیار سطحی است و بر روی بافت های عمیق تاثیر نمی گذارد اثر ناخواسته ی حرارتی آن روی بافت، سبب افزایش زمان نقاهت می گردد.

مونالیزا تاچ

لیزر چیست؟ 

نوعی وسیله پزشکی است که انرژی کنترل شده ای را به بافت انتقال می دهد تا سلول های بافت مورد نظر را دوباره احیا سازد، لیزر در حقیقت بافت قدیمی را می سوزاند تا بافت جدید جایگزین آن شود.

لیزر چگونه کار می کند؟

از انرژی لیزر CO2 استفاده می کند و از طریق میله انتقال انرژی که وارد واژن شده، منتقل می شود. در این روش یک پالس دو بخشی بافت سطحی epithelial و بافت عمقی lamina propria را هدف قرار می دهد و بخشی از بافت را از بین می برد تا لایه مخاطی واژن را احیا کرده و بهبود بخشد.

روش هیگز چطور باعث تغییر و بهبود بافت واژن می شود؟

در روش هیگز پروب وارد واژن شده و انرژی هیگز باعث گرم شدن بافت داخل واژن می شود که در نتیجه گرما گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا می کند. انرژی هیگز همزمان با گرم کردن بافت واژن، عضلات کف لگن را نیز منقبض می کند و به نوعی ورزش هوازی در عمقی ترین بخش های واژن را شبیه سازی می کند. انرژی هیگز می تواند عضلات و بافت هایی را ورزش داده و تقویت کند که با هیچ روش دیگری امکان پذیر نبوده و در دسترس هیچ دستگاه دیگری نیست.اثر انرژی هیگز در این بخش باعث افزایش کلاژن سازی در این ناحیه شده و به جوانسازی و قوام عضلات کمک می کند. انرژی هیگز در حقیقت به هیچ بافتی آسیب نمی رساند و فعالیت های زیستی را تحریک کرده و فرایند جوانسازی در سلول ها از سر گرفته می شود.

تفاوت هیگز با مونالیزا تاچ

کاربردهای درمانی و کاربردهای زیبایی 

کاربردهای درمانی  برای خانم ها عبارتند از:

رفع خشکی واژن 

درمان بی اختیاری ادرار 

تنگ کردن واژن 

رابطه جنسی دردناک 

سفید کردن واژن 

لابیا پلاستی

نیز از جمله کاربردهای زیبایی لیزر محسوب می شوند.

کاربردهای درمانی و زیبایی لیزر با انرژی هیگز مشترک است، اما فرایند درمان این دو انرژی تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند که شامل موارد زیر می شوند:

میزان اثربخشی ، ماندگاری درمان ، عوارض جانبی مربوط به درمان ، میزان تهاجمی بودن درمان

آیا لیزر درمانی درد دارد؟

لیزر  از طریق از بین بردن بخشی از بافت کار می کند، به همین دلیل فرایند درمان با لیزر با درد همراه است و پزشک تقریبا 30 دقیقه قبل از شروع درمان، در ناحیه مورد نظر از بی حسی موضعی استفاده می کند.

همانطور که پیش از این هم ذکر شد روش هیگز  از طریق تحریک سلول ها  و فعالیت های زیستی کار خود را انجام می دهد، در نتیجه در روش هیگز هیچ دردی حس نمی شود و نیاز به استفاده از بی حسی نیست. فرد پس از اتمام درمان با هیگز بدون هیچ محدودیتی می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد و حتی رابطه جنسی داشته باشد

طول دوره درمان با لیزر 

در روش استفاده از لیزر ، فاصله بین جلسات درمان حداقل 6 هفته است، این فاصله زمانی به منظور بهبود و ترمیم بافت آسیب دیده تعیین می شود. در روش هیگز فاصله بین جلسات کمتر است و بنا به تشخیص پزشک و هدف درمان، فاصله بین جلسات یک تا دو هفته خواهد بود.

عوارض لیزر 

از آنجایی که لیزر با سوزاندن بخشی از بافت همراه است، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد، برخی از رایج ترین و مهم ترین عوارض لیزر عبارتند از:

ایجاد لکه های پوستی

تحریک شدن پوست

اسکار

سوختگی واژن

درد در ناحیه واژن

عفونت

لکه پوستی

عوارض لیزر

انرژی هیگز بافت واژن را به شکل کنترل شده ای گرم می کند و اگر این گرما بیشتر از حد تعیین شده شود، دستگاه خود به خود متوقف می شود. بنابراین سوختگی با دستگاه هیگز به هیچ عنوان رخ نمی دهد. انرژی هیگز هیچ گونه درد و اسکاری نیز در پی ندارد و از آنجایی که این روش سوختگی و برشی در بافت ایجاد نمی کند، هیچ عفونتی بروز نخواهد کرد. به علاوه اپلیکاتورهای هیگز کاملا یک بار مصرف هستند، به این معنا که پس از تنها یک بار مصرف دور انداخته می شوند.

آیا به کمک لیزر می توان عمل تنگ کردن واژن را انجام داد؟

لیزر برای تنگ کردن واژن استفاده می شود، در فرایند تنگ کردن واژن با لیزر اپلیکاتور لیزر وارد واژن می شود و بافت سطح کانال واژن با لیزر سوزانده می شود تا بافت جدید جایگزین شود. بنابراین روش لیزر تنها بر روی بافت های سطحی تاثیر می گذارد، چرا که تاثیرات عمقی تر آن مستلزم سوزاندن بافت های بیشتری است. ماندگاری این روش کوتاه است و برای تداوم نتیجه نیاز به تکرار درمان خواهد بود. در واقع در این روش فقط مخاط واژن جمع می گردد.

عمل لابیاپلاستی با لیزر 

عمل لابیاپلاستی که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است، برای تغییر شکل و کوچک کردن لابیاها انجام می شود. در این عمل از لیزر برای برش و کوچک کردن لابیاها استفاده می شود. استفاده از لیزر برای انجام عمل لابیاپلاستی یک عمل نسبتا غیر تهاجمی است، روش غیر تهاجمی دیگری نیز وجود دارد و استفاده از دستگاه پلکسر پلاس می باشد، در این روش خونریزی اتفاق نمی افتد و انعقاد خون با سرعت بیشتری رخ می دهد؛ همچنین روش پلکسر پلاس جای اسکار برجای نمی گذارد.

چه افرادی نمی توانند از لیزر استفاده کنند؟

استفاده از لیزر در برخی افراد به هیچ عنوان توصیه نمی شود و می تواند منجر به بروز عوارض و پیامدهای ناخوشایندی شود. در ادامه به افرادی که نباید از لیزر استفاده کنند، اشاره می کنیم:

فرد در ناحیه واژن، دهانه رحم یا سایر بخش های تحت درمان ضایعاتی دارد که تشخیص داده نشده اند. 

فرد دچار عفونت واژن یا بیماری قابل انتقال دیگری باشد (مانند تبخال تناسلی، کاندیدیاز و سایر بیماری های مقاربتی)

خانم های باردار یا خانمی که تنها سه ماه از زایمانش گذشته است. 

خانم هایی که دچار پرولاپس واژن هستند. 

خانم هایی که سابقه پرتو درمانی در ناحیه واژن و مقعد خود دارند. 

سابقه مشکل در بهبود زخم 

سابقه تشکیل کلوئید 

درمان بیماری های ضد انعقادی یا شرایط ترومبوآمبولیک 

نکته مهم در مورد استفاده از لیزر: اشعه های لیزر به چشم آسیب می رسانند، در زمان استفاده از لیزر از عینک محافظ استفاده شود. به علاوه دود تولید شده در زمان لیزر حاوی بافت زنده است، بنابراین در زمان استفاده از لیزر بر روی بدن باید از مکنده دود استفاده شود.

آمادگیهای قبل از استفاده از لیزر

قبل از درمان پزشک ناحیه واژن را معاینه می کند و از عدم وجود هر گونه التهاب و عفونت در دهانه واژن اطمینان حاصل می کند. قبل از لیزر درمانی لازم است هرگونه عفونت یا زخمی که در ناحیه واژن وجود دارد، درمان شود.

پزشک در مورد داروهایی که بیمار مصرف می کند پرسش هایی می پرسد و فرد لازم است لیست داروهای مصرفی خود را با پزشک در میان بگذارد تا به این ترتیب از بروز هر گونه عارضه جانبی پیشگیری شود.

بیمار لازم است حداقل یک ساعت قبل از شروع درمان در مطب پزشک حاضر باشد تا از بی حسی موضعی استفاده شود.

آمادگی های قبل از درمان با هیگز

در مورد دستگاه هیگز نیز ابتدا التهابات و عفونت های ناحیه واژن درمان می شوند و سپس درمان با هیگز آغاز می شود. در این روش درمانی نیازی به استفاده از داروی بی حسی نیست.

مراقبتهای پس از درمان با لیزر

پس از درمان با لیزر فرد لازم است بین 3 تا 7 روز از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند، به ویژه اگر لیزر برای دهانه واژن مورد استفاده قرار گرفته باشد، تعداد این روزها بیشتر خواهد شد. ممکن است پزشک بنا به تشخیص خود و شرایط بیمار پماد ضد التهاب تجویز کند.

در روش هیگز، همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، هیچگونه محدودیت و دوره نقاهتی وجود ندارد و فرد بلافاصله پس از درمان می تواند به فعالیت های روزمره خود پرداخته و رابطه جنسی داشته باشد. به علاوه هیچ نیازی به مصرف دارو وجود ندارد.

هزینه لیزر 

هزینه لیزر توسط پزشک و بر مبنای نوع درمان تعیین می شود. هزینه این لیزر برای بخش های مختلف بدن و نوع درمان مشخص شده متفاوت خواهد بود.

تعداد جلسات درمان با لیزر  چقدر است؟

تعداد جلسات لیزر درمانی با توجه به مشکل بیمار و نوع درمان، توسط پزشک تعیین می شوند. معمولا خانم ها بین 2 تا 6 جلسه درمان نیاز دارند.

نکته مهم این است که درمان با انرژی هیگز هزینه و طول درمان کم تر و نتیجه و اثر بخشی بیشتری به همراه خواهد داشت

دستگاه هیگز